Reviews
GMCD 7250 20th Century
Concertos for flute and clarinet
Neue Zürcher
Zeitung May 2003
Vermächtnis
Räto Tschupps letzte
CD-Einspielung mit der Camerata Zürich
Während 45 Jahren leitete der Dirigent Räto
Tschupp die Camerata Zürich. Mit dem von ihm gegründeten Kammerorchester konnte
Tschupp sein Anliegen verwirklichen, dem Publikum Programme anzubieten, in denen
Neues mit Herkömmlichem kombiniert wird. Bei den neuen Werken zeigte Tschupp
eine Vorliebe für Schweizer und in der Schweiz lebende Komponisten. Die 1997 im
Hug-Verlag erschienene Dokumentation «Vierzig Jahre Camerata Zürich» zählt die
Einzelheiten dazu auf. Noch in seinem letzten Konzert vom Januar 2002 im
Radiostudio Zürich führte Tschupp je ein Concertino für Flöte und
Streichorchester von Hans Schaeuble und von Wladimir Vogel auf. Und für das
Konzert vom 23. Februar 2002 war das Concertino für Klarinette und Streicher von
Robert Blum vorgesehen, doch elf Tage davor ist der Dirigent gestorben.
Die drei genannten Kompositionen sowie ein
Doppelkonzert von Hermann Haller sind auf der Compact Disc vereinigt, die
kürzlich beim Label Guild Music erschienen ist. Die Aufnahme kann rückblickend
als Räto Tschupps Vermächtnis angesehen werden. Hallers Konzert für Flöte,
Klarinette und Streichorchester entstand 1961. Es weist eine solide Konstruktion
auf und bewegt sich klanglich in vertrauten Gefilden. Das einprägsame Thema des
ersten Satzes erscheint zuerst in der Klarinette, dann in der Flöte. Die beiden
jungen Solisten, der Flötist Philipp Jundt und die Klarinettistin Elisabeth
Häfliger, können bei diesem Werk kaum mit Virtuosität brillieren, doch bringen
sie die kontrastierenden Farben ihrer Instrumente ausgezeichnet zur Geltung.
Wladimir Vogels Concertino, 1979 als Concertino
für Flöte und Streichquartett entstanden, erklingt in der vom Komponisten
autorisierten Orchesterfassung. Stilistisch gibt sich das Werk des Russen, der
vor den Nazis in die Schweiz geflohen war, viel moderner als das Concertino
Hallers. Doch Vogel zieht hier aus der Verwendung der Dodekaphonie, im
Unterschied zu den Serialisten, keine rhythmischen Konsequenzen, so dass der
rhythmische Bereich eine breite Brücke zur Tradition bildet. Philipp Jundt
bleibt in den klanglichen Extrembereichen etwas vorsichtig, der Camerata fehlt
gelegentlich die Brillanz. - Viel Abwechslung und eine breite Ausdruckspalette
bietet Robert Blums Klarinetten-Concertino (1974) sowohl für die Solistin als
auch für das Orchester. Der als Filmkomponist bekannt gewordene Blum verwendet
im langsamen Teil gar Viertelton-Intervalle. Ganz auf der gefälligen Seite steht
das 1959 entstandene Concertino für Flöte und Streicher von Hans Schaeuble. Räto
Tschupp verpasst den fünf Sätzen der suitenartig aufgebauten Komposition je ein
eigenes Profil. Allerdings lässt die Homogenität des Streicherklangs manchmal
Wünsche offen. Generell bedeutete es wohl ein Handicap des Dirigenten, dass er
von Haus aus nicht Streicher, sondern Pianist war. Andererseits befähigte ihn
dies zum Herausschälen polyphoner Dimensionen.
Thomas Schacher
MusicWeb -
Friday November 01.02
Swiss
Concertos of the Twentieth Century: Flute and Clarinet
Hermann HALLER (1914-2002)
Flute and Clarinet Concerto (1961) [17.03]
Wladimir VOGEL (1896-1984)
Flute Concertino (1979) [11.19]
Robert BLUM (1900-1994)
Clarinet Concertino (1974) [11.29]
Hans SCHAEUBLE (1906-1988)
Flute Concertino (1959) [15.58]
Philipp
Jundt (flute)
Elisabeth Häfliger (clarinet)
Camerata Zürich (strings)/Räto Tschupp
rec. Radio Studio, Zürich, Oct 2001 (Blum; Haller); Jan 2002 (Vogel; Schaeuble)
GUILD GMCD
7250 [56.47]
CDs
at special prices
Post-free world-wide. You can save by downloading tracks or the entire CD. You
can also sample each track first.
Here are four
rare Swiss concertos for wind instruments. They will provide provocative and
sometimes testing listening for anyone who is already won over by the Nielsen
wind concertos and wants to know where to go next. The Schaeuble and the Haller
are the most approachable. The Vogel and the Blum embrace various brands of
dissonance though not the wilder extremities explored by the likes of 1970s
vintage Thea Musgrave, Alexander Goehr and Maxwell Davies. There is no Malcolm
Arnold counterpart in this group. All the concertos/concertinos are with string
orchestra.
Haller was
born in Burgdorf and studied with Volkmar Andreae and Czesław Marek as well as
attending Paul Hindemith's lectures at Zürich University. High office in the
Swiss musical establishment came his way and he might well be viewed as a career
counterpart to William Schuman in the USA. He spent some time in Paris with
Nadia Boulanger and French charm does, I think, show through in this double
concerto. The outer movements after a quiet introduction in the case of the
first tend towards vortices of capricious energetic activity. The wilder moments
seems to suggest a gale-buffeted tree in full leaf. The flute and clarinet often
shadow each other's material. Think in terms of late Nielsen and Lennox Berkeley
- lyrical with the lightest libation of vinegar. The liner-notes speak of
twelve-note rows but the technique is by no means belligerently present.
Vogel was
born in Moscow (where he was influenced by Scriabin - not apparent in this
concertino), moved to Berlin after the Great War and was then swept to
Switzerland by the Nazi rise to power. His music is more 'advanced' and
fragmented than Haller's work but preserves a slightly acidic Bergian immediacy.
The style sometimes recalls 1960s Penderecki and at others the Schoenbergian
writing of Humphrey Searle. However Blum's Clarinet Concerto is a much more
lyrical work than my first listening suggested.
Schaeuble's
warm and lambent Concertino is an elysian work in an idiom that might be
compared with Fauré with Bergian edginess. It is in five movements played
without break.
The sound
throughout is very agreeable. The performers are responsive and they are well
advocated by Guild's sound engineers.
How pleasing
to see the name of Räto Tschupp as conductor. Sad however to discover that he
died on 12 February 2002. He was founder and director of Camerata Zürich. His
name may ring a bell with you. Thirty years ago he was the conductor of a
Beethoven piano concerto cycle with the pianist Hanae Nakajima and (I think) the
Hamburg Philharmonic. The first LP to appear included The Emperor. It
made a major splash at the time coming out of total obscurity and without the
benefit of any form of media marketing. The LPs, in pretty rudimentary
packaging, were sold through Woolworths in the UK and at something like 87p
stocks of each shifted like hot cakes. They were praised to the skies in some
quarters. Yet Nakajima disappeared from view (unless you know better) and
similarly Herr Tschupp. As it turns out he became a hardworking figure in
Switzerland's musical life being a particular champion for 20th century music
and the dedicatee of many new works. He premiered more than one hundred such
works during his career.
The notes are
lucid and detailed as one would expect from Chris Walton.
Rob Barnett
Page revised 13.06.03
|