|
Reviews
GMCD 7321
Bach on
the Italian Lute – Peter Croton
Schweizer Musikzeitung SMZ Nr. 11 November 2009
Energie aus der Tiefe
Bach on the Italian Lute. Peter Croton, Laute. Guild GMCD 7321.
Die für Laute adaptierten
Werke von Johann Sebastian Bach gehören unbestritten _ zu den Höhepunkten in
der barocken Lautenmusik. Kein Wunder, dass es unzählige Einspielungen gibt.
Nun legt auch Peter Croton, der seit zwanzig Jahren an der Schola Cantorum
Basiliensis unterrichtet, eine Bach-Einspielung vor mit so bekannten Werken wie
dem Präludium in c-Moll (BWV 999), der Suite in c-Moll (BWV 997) sowie der Suite
in g-Moll (BWV 995). Sie alle gehören zum Kernrepertoire eines jeden Bach-Interpreten
auf der Laute oder der Gitarre. Eine Besonderheit dieser Aufnahme ist, dass
Croton keine 13-chörige Barocklaute benutzt, sondern einen 14-saitigen (und
nicht chörigen) «Liuto attiorbato» (theorbierte Laute) in Renaissancestimmung,
der sich in Italien - im Gegensatz zum übrigen Europa - noch bis ins 18.
Jahrhundert hielt. Croton spielt wie immer mit einer gepflegten Präzision und
Kontrolle, was einerseits sehr vornehm und anderseits auch immer etwas
distanziert intellektuell wirkt, dabei aber stets sehr musikalisch bleibt. Er
betont nicht so sehr die lineare Struktur der vorwärts drängenden Cantus-Stimmen,
sondern gestaltet Bachs Lauten-OEuvre viel bewusster aus den Basslinien heraus.
Er artikuliert sie als treibende Kraft, eine Absicht, die den Liuto attiorbato
zum idealen Instrument macht. Insofern interpretiert Croton die bachschen
Lautenwerke aus einer ungewohnteren Sichtweise, mit einem allerdings sehr
gitarristisch anmutenden Charakter. Auch wenn der warme, runde Klang von Crotons
Spiel überaus angenehm ist, werden Kenner der Lautenfamilie die oktavierte
Chörigkeit der Bässe oder die Resonanz einer in «Open Tuning» (d-Moll)
gestimmten Barocklaute vermissen. Dennoch: Crotons Bach ist sehr gepflegte,
genussvoll gestaltete Lautenmusik. Christoph Greuter
International Record Review May 2009
J. S. Bach New
Bach on the Italian Lute.
Suites - G minor, BWV995; C
minor, BWV997. Praeludium in C minor, BWV999. Cello Suite No. 1 in G, BWV1007 (arr.
Croton). Stölzel Clavier-Büchlein für Anna Magdalena Bach - Bist du bei mir (arr.
Croton). Peter Croton (theorbo). Guild GMCD7321 (full price, 1 hour 2 minutes).
Website www.guildmusic.com L 1 Producer Peter Croton. Engineer Darren Hayne.
Dates January 23rd- 26th, 2008. Comparisons: Bach: BWV995 / BWV995 / BWV999:
Kirchhof (Sony Classical Vivarte) 52K45858 (1987, two discs) BWV995: Stubbs (Atma
Classique) ACD2 2238 (2002, rev. Jan 2004) BWV1007: Monteilhet (Virgin Classics)
5 45354-2 (1999) North (Linn) CKD049 (1996) Rivera (Lindoro) MPC-0704 (1998)
The `Italian lute' is what
Peter Croton calls the Italian liuto attiorbato or arciliuto, which is usually
known as the `theorbo', a large singlestrung lute with a neck extension
carrying extra bass strings. Certain seventeenth-century virtuosos such as
Piccinini and de Visée used it as a solo instrument. In eighteenth-century
Germany the theorbo was mainly used to play basso continuo, but according to
Croton some German lutenists must also have used it as a solo instrument.
Croton also believes Bach
wrote his `lute music' for the Lautenwerk, a gut-strung harpsichord designed to
imitate the sound of the lute, but whose tone is more akin to the theorbo's -
although without its ability to play varied dynamics. Bach owned two such
instruments at his death. Although the score in Bach's hand of the G minor
arrangement for `Monsieur Schouster' of the fifth solo cello suite (BWV995)
identifies it as a lute piece, it is written out in staff notation rather
than lute tablature and
includes passages beyond the range or capacity of a standard German
eighteenth-century 13-course lute. Stephen Stubbs used an unusual 14-course
Baroque lute to reach the repeated contrabass Gs in the suite's `Prelude',
although for the unplayable passages he substituted parts of a second, highly
ornamented arrangement for 13-course lute by the eighteenth-century lute
virtuoso Adam Falckenhagen. Bach's authorship of the Praeludium in C minor,
BWV999 has been questioned but it is built on a sequence of arpeggios over a
repeated bass pattern strongly reminiscent of the Well-Tempered Clavier. The
only source is a copy made by the lutenist Johann Peter Kellner around 1720,
which also identifies the lute as the intended instrument. The Suite in C minor,
BWV997 survives in copies made by several of Bach's pupils, designating it as a
keyboard piece, and one earlier, awkward transcription of three movements in
lute tablature probably by Bach's friend Johann Chrisfian Weyrauch, a Leipzig
lawyer and lute enthusiast. Both BWV997 and BWV999 can easily be played on
keyboard but require considerable adaptation to perform them on the lute. Croton
has found that the theorbo's particular tuning reduces the amount of reworking
required to play these three works in their orignal keys. I Surprisingly, to my
knowledge the only other lutenist who has recorded these works on theorbo is
Lutz Kirchhof more than 20 years ago. However, like Croton, who supplements his
programme with his very fine theorbo arrangement of BWV1007, several lutenists
have found the instrument's grave yet luminous tone eminently suitable for their
own arrangements of Bach's cello suites. Croton's performances are superb. Not
only does he play very cleanly, with few loud `finger squeaks' or mis-struck
notes, but his solid, round tone and measured, unrushed manner allow the
instrument's dark sonorities to saturate Bach's harmonies. He is far preferable
to the untidy, overbrisk and percussive Kirchhof. In refinement, his rhythmic
sensitivity outclasses the otherwise impressive Pascal Monteilhet (also on
theorbo) and the even more inspiring Nigel North (on lute). Only Juan Carlos
Rivera (playing what he describes as a `chitarrone' but which seems to be a
theorbo) surpasses Croton with his expressive combination of elegantly shaped,
springing rhythms, delicately applied inégalités and subtly varied dynamics.
Christopher Price
Lauten – Info 1/2009
Bach an the Italian Lute.
Peter Croton, Laute.
Guild GMCD 7321, 2008
Der Bachbogen, um das
akkordische Spiel auf der
Violine besser zu ermöglichen,
die Bach-Trompete, um die Clarinpartien in den Werken des Komponisten spielen
zu können - Johann Sebastian Bachs Musik ist nicht von Inventionen verschont
geblieben, was die Mittel zu ihrer Ausführung anbetrifft. Dies galt und gilt
weiterhin auch für diejenigen Kompositionen, die als Bachs Lautenwerke
bezeichnet werden (vgl. den Bericht zum Lautenfestival in Antwerpen in diesem
Heft). Peter Croton hat auf Experimente mit Stimmungen, besonders ausgerüsteten
Instrumenten u. ä. verzichtet und für die Aufnahme dieser CD seinen durch
Johannes Georg Houcken restaurierten und ergänzten Liuto attiorbato von Matteo
Sellas in Dienste genommen. Das Instrument hat er nicht chörig bespannt,
sondern mit Einzelsaiten versehen. Anders als bei einer dreizehn-chörigen Laute
in D-Moll-Stimmung, für die Bachs Musik oft transponiert und bearbeitet werden
muss, hat Croton auf seiner „italienischen Laute" in alter Stimmung die
Originaltonarten beibehalten können und nur sehr wenig arrangieren müssen, wie
er im Begleitheft zur CD schreibt.
Der Klang des Instruments ist
in einem eher kleinen, mit Holz ausgekleideten Raum aufgefangen worden. Die
Echowege und Resonanzen der Kirchenräume, in denen Alte Musik gerne aufgenommen
wird, stehen hier nicht zur Verfügung und der Lautenton wird sehr direkt
wiedergegeben - mit allen Nuancen, die sonst überdeckt würden. Der starke
Bassbereich des Liuto attiorbato setzt Akzente, die mich beim ersten Anhören
überrascht haben. Manche Stelle scheint mir auch nach wiederholter Bekanntschaft
mit der Aufnahme ein wenig zu viel Gewicht im tiefen Register zu haben, aber
insgesamt überwiegt ein sehr positiver Eindruck.
Croton hat das Praeludium BWV
999, die kleine Suite BWV 997 (ohne die Fuga und das Double, also wohl in der
Tabulaturfassung Johann Christian Weyrauchs), die Suite BWV 995 und sein
Arrangement der CelloSuite BWV 1007 eingespielt, abgerundet durch seine
Lautenbearbeitung von „Bist du bei mir" aus dem Klavierbüchlein für Anna
Magdalena Bach. Seine Haltung betont das sprechende, rhetorische Musizieren und
die Anwendung des richtigen Affektes auf die Tanzsätze und resultiert in einer
sehr warmen, lebendigen Interpretation, die der Musik oft erstaunlich viel Raum
zum Atmen erlaubt, einen Tanz aber auch in federnde Bewegung setzen kann. Das
Resultat ist eine außerordentlich differenzierte Einspielung, die das
ungestörte, konzentrierte Zuhören zu einem vergnügen macht.
Besucher und Teilnehmer des
Festivals der Laute im vorvergangenen Jahr in Kassel werden sich von dem Foto
auf der Rückseite des Begleithefts zur CD an etwas erinnert fühlen -
vielleicht, ohne sagen zu können, woran. Theresia Bothe hat dieses Foto, das
Peter Croton mit Laute vor der Skulptur einer weiblichen Gestalt zeigt, die -
einen Ellenbogen auf einen (Grab-)Stein gesetzt und mit der Hand das Haupt
stützend - ihm zuzuhören scheint, im Kasseler Museum für Sepulkralkultur
gemacht.
Joachim Lüdtke
CONCERTO - Das Magazin für Alte Musik, Juni/Juli
2009
Bach zum Genießen
Bach on the Italian Lute.
Peter Croton, Guild GMCD 7321
Warum der große Bach seine Lautensuiten so
komponiert hat, dass sie auf der Laute kaum spielbar sind, ist nach wie vor ein
Rätsel für Bach-Forscher und eine Herausforderung für Lautenisten. Die Forscher
stellen verschiedene Hypothesen auf, von denen die glaubwürdigste zu sein
scheint, dass Bach diese Musik nicht für die Laute, sondern für das so genannte
Lautenwerk, ein Tasteninstrument mit einzelnen Darmsaiten, geschrieben hat. Und
die Lautenisten versuchen mit vielen Transpositionen, die Suiten der damals
üblichen 13-chörige Laute anzupassen.
Eine andere Lösung des Problems schlägt der in
Basel lebende amerikanische Lautenist Peter Croton vor. Seine langjährige
Auseinandersetzung mit Bachs Lautensuiten hat ihn auf die Idee gebracht, sie auf
dem im Deutschland des 18. Jahrhunderts ziemlich weit verbreiteten italienischen
Liuto attiorbato, einer 14-chörigen Langhalslaute, zu spielen. Mit
verblüffendem Ergebnis: Es stellte sich heraus, dass die Musik von Bach ganz
gut zur italienischen Laute passt, mit nur sehr wenig Bearbeitungsaufwand die
Suiten in g-Moll und c-Moll in den originalen Tonarten zu spielen. Wie
wunderschön Bachs Lautensuiten auf der italienischen Laute klingen können,
demonstriert die vorliegende Einspielung, die vom ersten bis zum letzten Stück
ein exklusives Hörerlebnis ist.
Eröffnet wird das Programm mit dem c-Moll-Präludium
BWV 999, das mit der philosophischen Klangrede der nachfolgenden c-Moll-Suite
BWV 997 sehr schön korrespondiert. Die wohl schwermütigste Musik von Bach – die
Lautensuite in g-Moll BWV 995 – wirkt dank des subtilen und transparenten Spiels
von Croton überhaupt nicht bedrückend, sondern äußerst anregend: zum Nachdenken,
zum Innehalten, zum konzentrierten Zuhören.
Das Präludium aus der Cello-Suite Nr. 1 BWV 1007,
die Croton für die italienische Laute neu bearbeitet hat, markiert den Übergang
zu einer helleren, extrovertierteren Stimmung, die Croton durch seine elegante
und ansprechende Musizierart zwar hervorhebt, aber nie übertreibt. Und in den
Tanzsätzen nutzt er die ganze Palette dynamischer Möglichkeiten, die der
Liuto attiorbato bietet (übrigens, ein restauriertes Originalinstrument von
Matteo Sellas, 1640), um der abwechslungsreichen Bach’schen Tonsprache gerecht
zu werden.
Am Ende der Einspielung steht ein Arrangement von „Bist du bei mir“ aus dem
Clavier-Büchlein für Anna Magdalena Bach. Komponist des Stückes ist
höchstwahrscheinlich Gottfried Heinrich Stölzel doch da es seit Jahrhunderten
mit Bach assoziiert wird, bildet es einen passenden Abschluss dieses Programms,
in dem Peter Crotons überaus feine und gesangliche Spielart ganz besonders gut
zum Ausdruck kommt.
ENGLISH
TRANSLATION
Bach to enjoy
CONCERTO - The Magazine for Early Music,
June/July 2009
Bach on
the Italian Lute. Peter Croton. Guild GMCD 7321
Why the great Bach composed his lute
suites so that they are hardly playable on the lute remains a riddle for
musicologists and a challenge to lutenists. The musicologists advance various
hypotheses, the most plausible of which is that Bach wrote this music not for
the lute but for the so-called Lautenwerk, a keyboard instrument with
single gut-strings. Lutenists try with various transpositions to adapt the
suites for the 13- course lute current in Bach’s day.
Another solution to the problem is
proposed by Peter Croton, an American lutenist residing in Basel. His long
occupation with Bach’s lute suites led him to the idea of playing them on the
Italian liuto attiorbato, a 14-course lute with extended neck used rather
widely in 18th century Germany. The outcome was stunning: it turned
out that Bach’s music works quite well on the Italian lute, and the g-minor and
c-minor suites can be played in the original keys with a minimum of adaptation.
How beautiful Bach’s lute suites can sound on the Italian lute is demonstrated
by the present recording by Peter Croton, which from beginning to end is an
exquisite listening experience.
The recording starts with the Preludium
in c-minor (BWV 999), a harmonious counterpart to the philosophical discourse of
the Suite in c-minor which follows (BWV 997). Thanks to Croton’s subtle and
transparent playing, the Suite in g-minor (BWV 995), perhaps the most pensive of
Bach’s works for the lute, comes across not at all as cumbersome, but rather as
stimulating, leading the listener to reflect, to step back a moment and listen
in a concentrated manner. The Preludium from Suite 1 for cello (BWV 1007), newly
adapted by Peter Croton for Italian lute, signals the transition to a lighter,
more extroverted mood, a mood which, thanks to his elegantly attractive manner
of play, Croton emphasizes but never exaggerates. And in the dance movements
Croton uses the entire range of dynamic resources offered by the liuto
attiorbato (the present instrument, by the way, being a restored original by
Matteo Sellas, 1640), in order to do justice to Bach’s varied musical language.
Peter Croton concludes the recording
with his own adaptation of “Bist du bei mir” from the Anna Magdalena Bach Book
for Clavier. Most probably composed by Gottfried Heinrich Stölzel, it has
been associated for centuries with J. S. Bach and constitutes, therefore, a
fitting close to this program in which Peter Croton’s exceptionally refined and
singing manner of playing is especially highlighted.
All Music June 2009
Bach's
lute works, numbered from 995 to 1000 in Schmieder's Bach-Werke-Verzeichnis, or
Bach
Work Register, are problematical works. For one thing, they're difficult or
impossible to play on German lutes of
Bach's
time; some or all of them may have been intended for the Lautenwerk, a bizarre
hybrid that looks like an enclosed lute with a harpsichord keyboard attached.
One, the
Suite for lute, BWV 995,
is a transcription of one of
Bach's
suites for solo cello. American-Swiss lutenist Peter Croton plays the music here
not on a German Baroque lute or a Lautenwerk, but on the instrument generally
known as an archlute, contending, based on the general influence of Italian
music on
Bach
and other German composers of the early eighteenth century, that it could have
been used for
Bach's
music. The restored 1640 archlute used here would have been an antique by
Bach's
time, however. He notes that the three lute pieces recorded here can thus be
performed in the original keys with "very little adaptation." As a piece of
investigation the project isn't very convincing, especially inasmuch as one of
the major pieces on the program isn't a lute piece at all, but an original
transcription by Croton himself (into C major) of the
Suite No. 1 for solo cello, BWV 1007.
Musically, however, the performances work very well. Croton's lute has single
strings instead of the double strings of many Baroque lutes, which, he points
out, "combines the inherent clarity of the Lautenwerk with the intimacy and
subtle dynamic possibilities of the lute." This allows for very liquid phrasing
with a minimum of noise. Croton writes that his early background as a folk and
jazz guitarist enabled him to understand the rhetorical modes of Baroque music,
and indeed his performances have a uniquely expressive, rhythmically flexible
quality, a bit deliberate overall in tempo. It's not a question of direct jazz
influence, but of an effort to embody a mood and communicate it to a listener.
The sound is another strong point. Grasping the point, seemingly elusive for so
many musicians, that pieces of this kind would have been performed in a small
"chamber" with likely wooden walls, not in a church, Croton chooses a wood-paneled
room in a Basel studio and creates an intimate sound environment that perfectly
complements his performances. Finger noises are present, but aren't unduly
amplified. This is, in sum, an offbeat
Bach
performance that likely doesn't resemble any that occurred in
Bach's
own time, but in many places is nonetheless very lovely. James
Manheim
"Seine Haltung betont das sprechende, rhetorische Musizieren und die
Anwendung des richtigen Affektes auf die Tanzsätze und resultiert in einer sehr
warmen, lebendigen Interpretation, die der Musik oft erstaunlich viel Raum zum
Atmen erlaubt, einen Tanz aber auch in federnde Bewegung setzen kann. Das
Resultat ist eine ausserordentlich differenzierte Einspielung, die das
ungestörte, konzentrierte Zuhören zu einem Vergnügung macht."
Deutsche
Lautengesellschaft, Lauten-Info 1/2009
Der Bachbogen, um das akkordische Spiel
auf der Violine besser zu ermöglichen, die Bach-Trompete, um die Clarinpartien
in den Werken des Komponisten spielen zu können – Johann Sebastian Bachs Musik
ist nicht von Inventionen verschont geblieben, was die Mittel zu ihrer
Ausführung anbetrifft. Dies galt und gilt weiterhin auch für diejenigen
Kompositionen, die als Bachs Lautenwerke bezeichnet werden (vgl. den Bericht
zum Lautenfestival in Antwerpen in diesem Heft). Peter Croton hat das Experiment
mit Stimmungen, besonders ausgerüsteten Instrumenten u.a. verzichtet und für die
Aufnahme dieser CD seinen durch Johannes Georg Houcken restaurierten und
ergänzten Liuto attiorbato von Matteo Sellas in Dienste genommen. Das Instrument
hat er nicht chörig bespannt, sondern mit Einzelsaiten versehen. Anders als bei
einer dreizehn-chörigen Laute in D-Moll-Stimmung, für die Bachs Musik oft
transponiert and bearbeitet werden muss, hat Croton auf seiner „italienischen
Laute“ in alter Stimmung die Originaltonarten beibehalten können und nur sehr
wenig arrangieren müssen, wie er im Begleitheft zu CD schreibt.
Der Klang des Instrumentes ist in einem
eher kleinen, mit Holz ausgekleideten Raum aufgefangen worden. Die Echowege und
Resonanzen der Kirchenraüme, in denen Alte Musik gerne aufgenommen wird, stehen
hier nicht zur Verfügung und der Lautenton wird sehr direkt wiedergegeben – mit
allen Nuancen, die sonst überdeckt wird. Der starke Bassbereich des Liuto
attiorbato setzt Akzente, die mich beim ersten Anhören überrascht haben. Manche
Stellen scheint mir auch nach wiederholter Bekanntschaft mit der der Aufnahme
ein wenig zu viel Gewicht im tiefen Register zu haben, aber insgesamt überwiegt
ein sehr positiver Eindruck.
Seine Haltung betont das sprechende,
rhetorische Musizieren und die Anwendung des richtigen Affektes auf die
Tanzsätze und resultiert in einer sehr warmen, lebendigen Interpretation, die
der Musik oft erstaunlich viel Raum zum Atmen erlaubt, einen Tanz aber auch in
federnde Bewegung setzen kann. Das Resultat ist eine ausserordentlich
differenzierte Einspielung, die das ungestörte, konzentrierte Zuhören zu einem
Vergnügung macht.
Besucher und Teilnehmer des Festivals
der Laute im vorvergangenen Jahr in Kassel werden sich von dem Foto auf der
Rückseite des Begleithefts zu CD an etwas erinnert fühlen – vielleicht, ohne
sagen zu können, woran. Theresia Bothe hat dieses Foto, das Peter Croton mit
Laute vor der Skulptur einer weiblichen Gestalt zeigt, die – einen Ellenbogen
auf einen (Grab-)Stein gesetzt und mit der Hand das Haupt stützend – ihm
zuzuhören scheint, im Kasseler Museum für Sepulkralkulter gemacht.
Joachim Lüdtke
Le
Joueur de Luth – mars 2009 Bulletin de la SFL (association régie par la loi de
1901)
Argument de ce disque
original jouer Bach sur l’archiluth (ou liuto attiorbato), instrument à 14
choeurs (ici de Matteo Sellas 1640, restauré par J.G.Houcken en 1994). Peter
Croton indique dans sa préface que, étant donnée l’influence de la musique
italienne en Allemagne, les luthistes auraient très bien pu jouer cet
instrument. Nous pensons, pour notre part, que l’écriture de Bach, plutôt fidèle
au contrepoint ancien, est admirablement servie par l’accord « Vieux-ton » (quelle
difference y a-t-il, après tout, entre une fugue du XVIIIe siècle et une
fantaisie contrapuntique du XVIe ? Ou entre les accords arpégés d’un prelude du
XVIIIe et ceux, plaqués, d’une polyphonie XVIe ?). Le résultat de tout cela est
que Bach sonne particulièrement facile et aisé, et dans les tonalités originales
prévues par le compositeur. Seul regret dans cette démarche, le choix des cordes
simples (comme le Lautenwerke, dit Peter), qui n’ont pas l’ampleur et la magie
des cordes doubles (surtout des basses, normalement doublées à l’octave).
Quoiqu’il en soit, le
résultat est intéressant, le Prélude BWV 999 sonne tout seul, la suite BWV 997 (ici
: Prélude, Sarabande et Gigue) est bien tranquille, les résonances des longues
cordes du grand jeu permettant des tempi modérés et donc une bonne compréhension
de l’écriture.
La Suite BWV 995 en sol
mineur (surtout le prélude) sonne encore mieux, car riche en grands accords et
en désinences graves. Le Très viste sonne clair, et les danses coulent
naturellement, avec un bon élan, une bonne rythmique et des ornements
particulièrement bien réalisés et bien intégrés. La Suite BWV 1007 pour
violoncelle (ici arrangée par Peter), nous réconcilie avec les cordes simples
car l’on se rapproche ainsi de la sonorité grave et compacte de l’instrument
d’origine. L’interprétation en est bien vivante (Courante, Menuets), et même
plus fluide et moins héroïque qu’au violoncelle !
Le disque se termine sur
Bist du bei mir, extrait du livre d’Anna Magdalena Bach, belle chanson d’origine
populaire, arrangée ici sous forme d’arpèges graves puis de plus en plus
lumineux. Bravo à Peter Croton pour ce disque original et agréable ! P.B
Peter Croton a grandi aux
Etats- Unis et habite actuellement en Suisse. Il est un interprète actif en
Europe et aux Etats-Unis
comme soliste et musicien de chambre, dans des genres s'étendant de la
Renaissance à la musique folk ou jazz. Il enseigne le luth & le continuo à la
Schola Cantorum Basiliensis (où il a étudié), et aux conservatoires de Bâle et
Berne. Depuis 1984 il a été impliqué dans de nombreuses productions de CD, de
télévision et de radio et est apparu dans de nombreux festivals internationaux.
Il a joué et enregistré avec Theresia Bothe (www.bothecrotonduo.com),
Derek Lee Ragin, Susanne Rydén, René Jacobs, Andreas Scholl, Guillemette
Laurens, et Nigel Rogers, notamment. En 2001, six de ses compositions ont été
éditées par la Société Allemande de Luth, et sa
méthode : Basse continue
sur la guitare classique a été récemment éditée par Amadeus en Suisse. Il a
également enregistré de nouvelles oeuvres écrites pour le luth par Gwyneth
Walker et Loris Chobanian.
MusicWeb International Wednesday February 25 2009
Johann
Sebastian BACH
(1685-1750)
Bach on the Italian Lute
Præludium in C minor (BWV 999) (c.1720) [2:04]
Suite (Partita) in c minor (BWV 997) (1737-41) [13 :30]
Prelude [3:50]; Sarabande [6:16]; Gigue [3:24]
Pièces pour la luth à Monsieur Schouster : Suite in g minor (BWV 995)
(1727-31) [25 :27]
Prelude, tres viste [6:33]; Allemande [5:46]; Courante [2:33]; Sarabande [2:40];
Gavotte, Gavotte en Rondeau [5:11]; Gigue [2:44]
Suite No.1 for Violoncello (BWV 1007) (c.1720) (arranged in C major by Peter
Croton) [17:31]
Prélude [2:31]; Allemande [4:33]; Courante [3:13]; Sarabande [2:40]; Menuet 1 &
2 [2:51]; Gigue [1:43]
(Gottfried) Heinrich STÖLZEL (1690-1749)
Bist du bei mir from Clavier-Büchlein für Anna Magdalena Bach
(arranged for solo lute by Peter Croton) [3:18]
Peter Croton (lute)
rec. Basel City Studios, Switzerland, 23-26 January 2008. DDD.
GUILD GMCD7321 [61:57 ]
In about 1739 Bach commissioned
a strange hybrid instrument known as a Lautenwerck, Lautenclavicymbel
or lute-harpsichord, a keyboard instrument designed to produce the sound of a
lute, and two such instruments were listed in his effects after his death. It
was doubtless for these that he composed his Lute Suites and other lute music;
attempts to play them on the kind of lute commonly in use in Northern Europe in
Bach’s day have not always been successful. As Peter Croton notes in the
booklet, reproduced on the Guild website, his own earlier efforts rather came to
grief until he realised that the Italian lute – i.e. the kind of archlute mainly
used as a continuo instrument – would be ideal for the music.
In recording this music he is
taking on hugely successful guitar transcriptions by John Williams and others as
well as a series of recordings by Nigel North on the Amon Ra and Linn labels,
not to mention Julian Bream on both lute and guitar. Of Julian Bream’s Bach
only scraps remain on 2-CD sets from DG (477 7550) and RCA (8869
721442 2)
together with a whole EMI CD of his Bach (5 55123 2) – what happened to the RCA
Complete Julian Bream edition? - may we have it restored to us, please? Look
out for remainders and second-hand copies of 09026 61603 2 on which Bream plays
the Lute Suites BWV996 and 997 on the guitar and the Trio Sonatas BWV525 and 529
on the lute, with George Malcolm.
There’s also a recommendable
Paul Galbraith recording of BWV995-8 on the guitar (Delos DE3258 – see
review)
but, if you’re looking for real authenticity, Robert Hill plays some of Bach’s
lute music on a reconstructed Lautenwerck (Hänssler 92.109); I haven’t heard
this recording but it was well received on its appearance in 1999.
In BWV995 Croton is in direct
competition with Nigel North, on the fourth volume of his Bach on the Lute
series – Linn CKD055, but you’re almost certain to like what you hear so much
that you ought to go for the 4-for-2 box set, CKD300: the CDs, CD-quality and
mp3 downloads all cost £20 direct from Linn. On two of these CDs, CKD049 and
CKD055, North plays transcriptions of Bach’s Cello Suites; in the case of BWV995
no transcription was required, since this Lute Suite is identical to the Fifth
Cello Suite, BWV1011. Which came first is a matter of debate – since the tuning
is more suited to the lute, involving scordatura for the cello, there is
a case for arguing that this came first. Kirk McElhearn described the Linn as
‘a lovely set – see
review
– a sentiment with which I thoroughly concur.
The first movement is marked
tres viste (Guild preserve the old French spelling). North’s tempo struck
me as much more apt in this movement, without ever making the music sound
hurried (Guild track 5, Linn track7) – Croton takes more than a minute longer
and the darker sound of his archlute against North’s brighter instrument
contributes to my finding the latter a clear winner here.
In all except one of the other
movements of the suite, too, North’s slightly faster tempi and sprightlier
rhythms pay dividends without ever destroying the dignity of the music. Of the
two Gavottes on CKD055 (trs. 11 and 17) neither is allowed to run away. Croton
is good, clearly enjoying and understanding the music; North is superb, totally
immersed in what he is playing. Unfortunately, the first class always makes the
slightly less good sound less attractive by comparison than when it’s heard on
its own.
In his notes on the Linn website
Nigel North admits to a strong love of the sarabande: “One personal delight is
the chance to play a Sarabande in each suite; Bach’s sarabandes remain my
‘Desert Island Disc’ music.” This love is apparent in the three sarabandes
which he plays on CKD055, tracks 4, 10 and 16, and nowhere more so than in that
of BWV955, where he lingers just a little longer than Croton over the music
(Guild tr.8, Linn tr.10). This is the one movement which he savours just that
little longer and the extra 23 seconds pay off.
Croton’s own arrangement of the
Cello Suite No.1 (BWV1007) is in competition with North’s arrangement of same
work on CDK049; both arrange the suite in C and both are enjoyable performances
in their own right. Differences of tempo are less marked in this work as
between North and Croton and between both lutenists and Paul Tortelier’s
performance on the original instrument (EMI GROC
5 62878 2,
or, more economically Classics for Pleasure 2 28358 2, 2 CDs in each case),
except that North plays all the repeats in the opening Prelude and both he and
Croton do so in the Allemande second movement, thereby appearing almost to
double Tortelier’s time. Once again, it’s in the Sarabande that North’s
tendency to savour the moment is telling – his 3:12 for this movement against
Croton’s 2:40, Stephen Isserlis’s 2:46 (on the multi-award-winning Hyperion
CDA67541/2) and Tortelier’s 2:52 just tilts the balance in his favour.
The Guild recording is good,
catching the darker tones of Croton’s instrument very well. If I prefer the
Linn sound, heard as an excellent CD-quality wma download, that reflects my
preference for North’s instrument rather than any shortcoming of the Guild
engineering. The presentation of the Guild CD is attractive, with informative
notes and a Chardin still life on the cover.
The inclusion of a transcription
of Bist du bei mir as the short closing item is a real bonus. It’s well
played and correctly attributed to Heinrich Stölzel, who is now regarded as its
only begetter, despite its appearance in Bach’s Clavier-Büchlein, but
neither it nor the inclusion of the Suite in c minor (BWV997), not recorded by
North, is enough to tilt the balance back in Croton’s favour.
I can’t imagine anyone being
disappointed with the purchase of this Guild recording; I’ve enjoyed hearing it,
but I would recommend spending about 50% extra on the Linn 4-CD North set for
the two major works on this Guild set plus transcriptions of the remaining Cello
Suites and the solo Violin Sonatas and Partitas.
Brian Wilson
NEW
CLASSICS
Johann Sebastian Bach was a virtuoso organist and served as court musician and
composer in Arnstadt, Weimar, Köthen and as cantor and director of music at
Leipzig. His fame during his lifetime was due at least as much to his ability as
an organist as to his reputation as a composer, but since the 19th century he
has been hailed as a genius whose work represents the peak of the Baroque era.
As well as famous works such as The Brandenberg Concertos, Well-Tempered Clavier
and Art of the Fugue, Bach wrote a wide range of other music, including several
suites for the lute. Modern lutenists have for years been faced with the
challenges of adapting Bach’s lute suites for the German baroque lute. On this
album, the excellent Peter Croton sheds new light on these works by presenting
them on an Italian Lute, an instrument also used in Germany during Bachs
lifetime. The selected works are performed without modification and in the
original keys. This is a recording of intimate timbres and subtle expression,
evoking the Lautenwerk, a keyboard instrument for which J.S. Bach apparently
composed these works. In addition to performing three original lute works, Peter
Croton has transcribed Bach’s delightful first cello suite for the Italian lute.
The CD closes with his arrangement of Bist du bei mir, one of the most beautiful
and popular songs of the Baroque era. These are intelligent, sensitive and
lyrical performances of some of the most challenging and expressive music ever
written for the lute. The beautifully recorded pieces are wonderfully calming
and prove beyond doubt that ‘Bach teaches us how to be pious’.
Page revised Friday December 18 2009
|